El primer de tot, Què és Edgerank?

Edgerank és l’algorisme de Facebook que decideix quines publicacions són més interessants per a nosaltres i quins no ho són.

Una breu introducció:

Des del llançament de Facebook, allà per febrer de 2004, el nombre d’usuaris ha vingut creixent de manera exponencial fins a arribar a l’astronòmica xifra de 1350 milions d’usuaris.

L’usuari mitjà té 262 amics, dels quals aproximadament la meitat visita la pàgina més d’una vegada al dia, això òbviament implica que l’altra meitat entra a Facebook de manera ocasional, per la qual cosa és impossible que puguin veure tot el contingut compartit pels seus contactes.

A causa d’això, Facebook selecciona molt bé quins continguts ha de mostrar a aquests usuaris esporàdics per tractar de fidelitzar-los i intentar que visitin la pàgina amb més freqüència. Aquí és on entra Edgerank.

Sempre hem de tenir clar (i est és un error comès per la majoria dels community managers) que Facebook mira en primer lloc pels usuaris i tracta d’oferir-los continguts que els interessin. Això ens obliga a ser interessants. Una empresa que constantment estigui publicant articles sobre el bo que són els seus productes no és interessant, i la prova és que solament el 16% del contingut publicat per aquestes és seguit pels seus fans.

Com podem ser interessants?

En primer lloc hem de posar-nos en el punt de vista dels nostres lectors i plantejar-nos si el queanirem a publicar els interessarà o per contra usaran la roda del ratolí per passar de llarg. Sobretot no caiguem en l’error de pensar que no passa gens si una mica del que posem no és interessant, ja que, segons el que explicarem més endavant, no només es decideix l’interès d’una publicació sobre la base d’ella mateixa, també es té molt en compte el nostre historial, per la qual cosa abans que publicar alguna cosa que segurament no interessi als nostres seguidors, millor no publicar-ho.

“Per culpa” d’Edgerank, algunas personas son más relevantes que otras.

En segon lloc entenent com funciona Edgerank. És cert que si som interessants tot anirà bé, però si a més comprenem com decideix Facebook què és interessant podrem usar un truc o dos per millorar la posició de les nostres publicacions.

Com funciona Edgerank?

Facebook usa una sèrie de factors per afavorir o perjudicar el nostre posicionament:

Factors que favorecen nuestra posición:  

  • Los amigos van primero: El mismo contenido nos será mostrado antes si lo publica un amigo, y cuanta más interacción tengamos con él, mayor prioridad tendrán sus publicaciones. Esto tiene mucho sentido, por ejemplo si agregaste hace 6 años a una persona que conociste en un acto pero con la que no has vuelto a hablar, obviamente te va a dar igual qué le pasa en su día a día.
  • La relevancia del contenido: Si el contenido es nuestro será mostrado en primer lugar a nuestros contactos “más cercanos”. De lo que hagan estos dependerá como se mostrará al resto. Por ejemplo, si a los pocos segundos de publicarlo, varias personas le dan a “Me gusta”, o mejor aun, realizan comentarios o comparten tu publicación, Facebook entenderá que lo que has puesto despierta el interés de la comunidad por lo que será valorado positivamente.
  • Tener un buen historial de publicaciones interesantes: Si normalmente nuestras publicaciones despiertan mucho interés en nuestros seguidores Facebook presupone que lo próximo que publicaremos será igualmente interesante. No sólo eso, si alguien comparte un artículo nuestro también tendrá más relevancia que otros publicados por la misma persona por venir de una fuente interesante. Al mismo tiempo, nuestros “Me gusta” tendrán más valor que los del resto. No es lo mismo que recibamos un “Me gusta” de un familiar que de una celebridad.
  • No obsesionarnos con conseguir muchos seguidores de nuestra página de manera artificial: Más importante que el número de seguidores es el porcentaje de ellos que sigue e interactúa con nuestros artículos. Si el porcentaje es bajo porque tenemos demasiados usuarios a los que no le interesa lo que ofrecemos se acabará volviendo en nuestra contra ya que Facebook lo interpretará como que lo que compartimos no le interesa a casi nadie. Mejor tener 20 seguidores reales que 200 artificiales.

Factores que perjudican nuestra posición: 

  • Publicar coses no interessants: Això és obvi, si el que posem és avorrit, ningú ho llegirà, ningú li donarà a “M’agrada”, ningú ho compartirà ni ningú ho comentarà. A conseqüència d’això Facebook ens considerarà poc interessants i gradualment deixarem d’aparèixer a la pàgina de notícies dels nostres seguidors o amics. Si a més de ser poc interessants publiquem moltes coses el problema s’agreuja més ràpidament. Únicament veuran les nostres publicacions si entren manualment al nostre perfil o pàgina.
  • Ser poc natural: Això és un error molt comès en l’actualitat. Veiem a molts Community Managers demanant als seus seguidors que li donin “M’agrada” a una publicació o que la comparteixin de manera artificial amb l’excusa d’entrar en un sorteig o similar. Cal tenir molta cura amb això, ja que igual que passa amb Google, a Facebook no li agrada gens que tractem d’enganyar al seu algorisme Edgerank, i en aquest sentit si una publicació té 200 “M’agrada” però ningú l’ha compartit ni comentat, o l’han compartit 200 persones però ningun@ de les seves respectiv@s amig@s li ha donat a “M’agrada” el més que probable és que això faci sonar algunes alarmes de Facebook, i no solament no aconseguirem el nostre propòsit d’aconseguir un millor posicionament sinó que podem acabar penalitzats!
  • No interactuar amb els nostres seguidors: Igual que passa en la vida real, si als nostres amics els parlem però mai els escoltem s’acabaran cansant de nosaltres. En Facebook passa el mateix, si només ens dediquem a publicar coses però mai intervenim en cap conversa, mai contestem al que ens pregunten, mai li donem a “M’agrada” a cap comentari, etc. Facebook ens anirà llevant rellevància, a més de que segurament molts usuaris s’acabin donant de baixa enfadats perquè no obtenen resposta a les seves preguntes o queixes.

Llavors què hem de fer?

Si estem gestionant la pàgina en Facebook d’una empresa, hem de canviar el xip. No hem d’intentar vendre els nostres productes a través de les xarxes socials. A ningú li agrada la publicitat. Quan en la tele fan anuncis canviem de canal o aprofitem per anar al bany, i de tant en tant alguns anuncis arriben a nosaltres perquè, o bé és una pausa breu, perquè hem tornat del bany o perquè hem tornat a canviar de canal perquè pensem que la pausa publicitària està acabant. No obstant en Internet tot això molt diferent, ja que la nostra audiència és la que tria què veu i quan ho veu. A més, a diferència de la televisió, on hi ha unes poques desenes de canals, i molt pocs que siguin vists assíduament, en Internet les possibilitats són pràcticament infinites, per la qual cosa és extremadament fàcil que perdem a la nostra audiència. Això no vol dir que no puguem vendre a través de les xarxes socials, simplement hem de ser més subtils.

Hem de veure la nostra pàgina sobretot com una eina que sigui útil i interessant per als nostres clients. En comptes de publicar les novetats dels nostres productes és millor parlar de notícies relacionades amb el nostre sector, comentar curiositats, desvetllar mites, animar a la gent al fet que expliqui les seves experiències amb els nostres productes, en definitiva que ens vegin com a éssers humans, propers i amb les mateixes inquietuds que ells.

És molt important també ser educat i respectuós. Una mala resposta per part d’un community manager pot convertir-se en alguna cosa viral i generar una publicitat nefasta. Quan algun dels nostres clients tingui un problema i ho expressi a través del Facebook, el primer és respondre al més aviat possible, sempre pressuposant que el client té raó tret que es demostri el contrari, i no a l’inrevés, sempre expressant la voluntat de solucionar el problema i demanant disculpes si fa falta. Si aconseguim donar resposta als problemes d’una manera àgil i justa acabarem capgirant la situació, convertint una mala experiència d’un usuari en una demostració que la nostra empresa és eficient solucionant els problemes dels clients. Això es traduirà en ressenyes positives, altes valoracions i per tan millor posicionament.

En definitiva la clau està a ser natural i accessible. Hem de posar-nos en el lloc dels nostres seguidors per saber què els interessa i tractar d’oferir-li-ho. Cal ser constants i pacients, ja que si ho estem fent ben els resultats arribaran. En cap cas hem de caure en la temptació de buscar dreceres, ja que molts d’ells es tornaran en la nostra contra, si no avui, segur que demà o passat en futures actualitzacions d’Edgerank.

Utilizamos cookies de terceros para analizar los hábitos de navegación para ofrecerle la mejor experiencia. Al pulsar el botón "ACEPTAR" consiente dichas cookies. Puede obtener más información, o bien conocer cómo cambiar la configuración, pulsando en Más información. ACEPTAR

Aviso de cookies
×